سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای آن که عارفان را با رازگویی طولانی اش، مأنوس ساخت و بر خائفان، لباس دوستی خود پوشاند ! [امام سجّاد علیه السلام]
رهِــِـِگـِـِـِـِـِـِـِـِذرغـِـِـِـِِـِـِریـِـِـِـِـِـِـِِـِـِبـ
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» چرا ناخن ها می شکنند

چرا ناخن ها می شکنند و برای استحکام آنها باید چه کار کرد؟ کلی به ناخن تان تقویت کننده می مالید؛ از روغن زیتون و آب لیمو گرفته تا انواع محصولات تجاری، ولی هنوز هم حسرت داشتن ناخن هایی بلند و محکم را دارید. فکر می کنید کجای کار می لنگد؟ آیا ممکن است کمبود کلسیم، ناخن هایتان را ضعیف کرده باشد؟... شبکه شاخی کراتین ناخن توسط رشته هایی از یک ماده گوگردی به نام سیستئین به هم می پیوندند و همین ماده است که موجب سفتی و سختی ناخن می شود.

 بین ?? تا ?? درصد حجم ناخن را آب تشکیل می دهد و اگر این آب کمتر از این مقدار شود، شکنندگی ناخن بیشتر می شود. حدود ? درصد ناخن را چربی ها تشکیل می دهند. هر چه چربی ناخن کمتر شود قدرت نگهداری آب ناخن کمتر می شود و به همین میزان شکنندگی ناخن هم بیشتر می شود.

چربی ناخن خانم ها در سنین یائسگی و بعد از آن کم می شود و به همین دلیل شکنندگی ناخن ها بیشتر می شود. از لحاظ استحکام، گوگرد و شبکه شاخی کراتین از مهم ترین عوامل استحکام ناخن ها هستند. کلسیم حدود یک درصد حجم ناخن را تشکیل می دهد و در سفتی و سختی ناخن هیچ گونه دخالتی ندارد.

 پس هیچ گاه ناخن در اثر کمبود کلسیم نمی شکند. هر چه انعطاف پذیری ناخن کم شود، شکنندگی آن بیشتر می شود و چربی و آب از عمده ترین عوامل انعطاف پذیری ناخن ها هستند. بنابراین استفاده کردن از لاک پاک کن ها باعث شکنندگی ناخن ها می شود چون حین پاک کردن لاک، چربی و آب نیز از سطح ناخن پاک می شود.

 مواد شوینده ای که خانم ها در خانه استفاده می کنند فقط چربی را از سطح ناخن برمی دارند ولی باز هم با برداشتن چربی میزان شکنندگی ناخن را بالا می برند. ناخن ها به طور متوسط روزی ?/? میلی متر رشد می کنند یعنی ? میلی متر در یک ماه. رشد ناخن های پا، یک سوم ناخن های دست است.

بیشترین رشد ناخن در سنین ?? تا ?? سالگی است و بعد از سن ?? سالگی رشد آن کمتر می شود. شکنندگی ناخن ها پدیده متداولی است که در ?? تا ?? درصد افراد جامعه، مخصوصا خانم های ?? تا ?? ساله، اتفاق می افتد. این پدیده همین طور در اشخاصی که در محیط کار یا منزل با مواد شوینده زیاد سروکار دارند، شایع تر است.

 ? ? علت شکنندگی ناخن ها
برخی از رایج ترین دلایل ضعف و شکنندگی ناخن ها به قرار زیرند:

 ?) آسیب های تکراری: کسی که هر روز با مواد شوینده و آب و صابون کار می کند یا کسی که از لاک و لاک پاک کن زیاد استفاده می کند به دلیل اینکه به طور روزانه این آسیب به ناخن وارد می شود باعث شکنندگی ناخن ها می شود.

 ?) بلندی ناخن ها:بلندی ناخن ها هم ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه ناخن بلندتر باشد، شکنندگی آن بیشتر است و به کسانی که این مشکل را دارند توصیه می کنم که همیشه ناخن های خود را کوتاه نگه دارند.

 ?) شغل افراد: نجارها، کفاش ها، آهنگرها و پزشک ها چون از حلال ها استفاده می کنند معمولا شکنندگی ناخن را تجربه می کنند.

 ?) لاک زدن و پاک کردن مداوم: لاک باعث شکنندگی ناخن نمی شود ولی کسانی که با فاصله زمانی خیلی کم لاک خود را با استون پاک می کنند در معرض آسیب ناخن هستند چون استون ماده حلال است.

 ?) سن و سال: سن و سال هم ارتباط مستقیم با شکنندگی ناخن دارد. هر چه سن بالاتر و فرد مسن تر باشد شکنندگی ناخن بیشتر می شود. در خانم ها چون ناخن آنها نازک تر است شکنندگی ناخن ها بیشتر است.

 ?) بیماری های پوستی: بعضی بیماری های پوستی هم موجب شکنندگی ناخن می شوند. کسانی که مشکل خشکی پوست دارند شکنندگی ناخن هم دارند همچنین کسانی که دچار کم کاری تیرویید هستند یا کسانی که کمبودهای تغذیه ای دارند مخصوصا کسانی که دچار کمبود آهن هستند یا ویتامین های آ، ب، سی، دی و ای را کمتر دارند در معرض شکنندگی ناخن هستند.

? ? فرمان برای استحکام ناخن ها
همه افراد، مخصوصا خانم ها، باید به این نکات توجه کنند تا بتوانند ناخن هایی زیبا و سالم داشته باشند:

 ?) ناخن های خود را بلند نگه ندارند و اگر ناخن های خود را به صورت چهارگوش بچینند معمولا شکنندگی آنها کمتر می شود.

 ?) از عوامل شکنندگی ناخن مانند تماس مستقیم با شوینده ها پرهیز کنند و با دستکش کار کنند به طوری که ابتدا دستکش نخی و روی آن دستکش پلاستیکی بپوشند.

 ?) از حضور بیش از حد در محیط های سرد پرهیز کنند.

 ?) ناخن ها را چرب و مرطوب نگه دارند. توصیه ما این است که از روغن هایی که اساس گیاهی دارند استفاده کنند مانند روغن زیتون. هر روز بعد از اینکه دست ها را می شویید یک یا دو لایه از این روغن ها را به ناخن ها بمالید.

 ?) کِرِم های نرم کننده هم برای جلوگیری از شکنندگی ناخن ها موثر است. هر چه تعداد دفعات چرب کردن ناخن ها در روز بیشتر باشد به همان مقدار شکنندگی ناخن ها کمتر می شود.

 ?) خانم هایی که لاک می زنند اگر هرچه دیرتر لاک را پاک کنند شکنندگی ناخن ها کمتر می شود. این به این معنی است که خود لاک به تنهایی آسیبی به ناخن وارد نمی کند.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » ادمیــن ( سه شنبه 89/9/30 :: ساعت 10:21 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

می گــــم : خداحــافظ
مرگ دلم
خون میخورم تا زندگی دوباره بگیرم
خسته شدم
000
توکیستی..
لحظات
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 10
>> بازدید دیروز: 22
>> مجموع بازدیدها: 258579
» درباره من

رهِــِـِگـِـِـِـِـِـِـِـِذرغـِـِـِـِِـِـِریـِـِـِـِـِـِـِِـِـِبـ
ادمیــن
بیاید شادی هایمان را بادیگران تقسیم کنیم

» پیوندهای روزانه

دانلود رایگان نرم افزار [66]
مجله علمی [11]
نرم افزار [22]
[آرشیو(3)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانستنی ها[34] . سلامت * پزشکی[31] . دانستنیهای پزشکی[17] . برای گوشیتان چی لازم دارید[17] . نرم افزار امنیتی کامپیوتر[10] . مذهبی[9] . نرم افزار کامپیوتر[9] . اهنگ[7] . امام ویارانش[6] . داستانی بسیار بسیار جالب[5] . عیدتان مببببارک[5] . نرم افزار امنیتی موبایل[4] . سلامت[3] . اشنایی جوانان با مشکلات مواد[3] . بفرمایید[3] . آیا میدانستید[2] . اسمس[2] . زنگ تفریح[2] . دانلود کتاب[2] . نرمـــ افــــزار امــنیتی2011--12[2] . نرم افزار پزشکی[2] . کتاب الکتترونیکی[2] . کم خونی . قلب . دوستان همراهان . تکنیکهای مرکز خدمات . خاطرات .
» آرشیو مطالب
آبان 89
اذر ماه 89
دی 89
بهمن89
اسفند89
فروردین 90
اردیبهشت 90
مرداد 90
شهریور 90
مهر 90
آبان 90

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
عشق در کائنات
.: شهر عشق :.
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
جغرافیای سیاست
طلبه های ونوسی
نوری چایی_بیجار
صل الله علی الباکین علی الحسین
خورجین عشق
Sea of Love
بلوچی از شهرستان چابهار
عشق است و زندگی
هر چی بخوای
باران
موقیعت در شهرمان
آخرین منجی
عشق نهان
گالری عکس
شادی(زمزمه های دلتنگی)
تبسم

» صفحات اختصاصی
مرکز خدمات

» لوگوی لینک دوستان


















» موسیقی وبلاگ
<" class="embed" title="!در حال خواندن وبلاگ من، موسیقی مورد علاقه‏ام را بشنوید" width="130px" height="50px" type="application/x-mplayer2" autostart="true" loop="true" SHOWSTATUSBAR="1" ShowPositionControls="0">
» طراح قالب